Većina žena primjećuje dobitak na kilaži s godinama i ulaskom u menopauzu, no pojačano debljanje moguće je spriječiti. Kako bismo minimizirali povećanje kilograma uzrokovano promjenama u menopauzi, bitno je voditi zdrav i aktivan način života – biti redovito tjelesno aktivan i hraniti se kvalitetno.

S godinama vjerojatno primjećujete da je održavanje nekadašnje tjelesne mase postalo vrlo zahtijevno i da bez obzira na to što niste ništa drastično promijenili u svojoj prehrani, kilogrami rastu i to pretežito u području abdomena. Možda imate dojam kao da se sve u tijelu „presložilo“ te iz bokova i bedara odjednom sve odlazi u trbuh, a takvu pojavu najčešće vidimo u periodu ulaska u menopauzu i kasnije.

ŠTO UZROKUJE PORAST KILOGRAMA U MENOPAUZI?

Hormonske promjene u menopauzi mogu povećati vjerojatnost da ćete višak kilograma koje dobijete vjerojatno prije dobiti oko trbuha, nego oko bokova i bedara. No, samo hormonalne promjene ne moraju nužno uzrokovati debljanje u menopauzi. Umjesto toga, povećanje tjelesne težine obično je povezano sa starenjem, kao i načinom života i genetskim čimbenicima.

Mišićna masa obično se smanjuje s godinama, dok se masnoća povećava. Gubitak mišićne mase usporava brzinu kojom vaše tijelo troši kalorije (metabolizam). To može otežati održavanje zdrave tjelesne težine. Ako nastavite jesti kao i uvijek i ne povećavate tjelesnu aktivnost, vjerojatno ćete se udebljati. Baš suprotno od preporučenog, s godinama obično imamo sve manje tjelesne aktivnosti nego u mlađoj dobi što dodatno smanjuje potrošnju enegije i uzrokuje pad mišićne mase uz povećanje masnog tkiva.

Genetski čimbenici također mogu igrati ulogu u povećanju tjelesne težine u menopauzi kao i drugi čimbenici, poput nedostatka tjelovježbe, nezdrave prehrane i nedovoljno sna, mogli bi pridonijeti povećanju tjelesne težine u menopauzi. Npr. kad ljudi ne spavaju dovoljno, skloni su grickati više i unositi više kalorija.

KOLIKO JE RIZIČNO ZA ZDRAVLJE POVEĆANJE KILOGRAMA U VRIJEME MENOPAUZE?

Znatno povećanje kilograma u svakoj životnoj dobi nosi određene zdravstvene rizike. Povećanje masnog tkiva u području abdomena igra veliku ulogu za zdravlje čovjeka. Masno tkivo dijelimo na površinsko ili potkožno masno tkivo te na visceralno koje se nalazi u unutrašnjosti našeg abdomena odnosno oko naših vitalnih organa poput jetre. Upravo taj dio masnoća povezujemo s većim rizikom od nastanka dijabetesa tipa 2, srčanih i moždanih udara, povišenih triglicerida i kolesterola u krvi, hipertenzije i slično…

PRIMJETIMO LI POVEĆANJE KILOGRAMA U PERIMENOPAUZI I MENOPAUZI, ŠTO NAM JE ČINITI?

  1. Osim pregleda liječnika te analize hormonalne slike, poželjno je obratiti se nutricionisti koji će uvidom u vašu prehranu znati savjetovati koje stavke treba korigirati. U slučaju dobivanja na kilaži uz hormonalne promjene, poželjno je regulirati unos ugljikohidrata, povećati unos proteina, visokokvalitetnih masnoća te unos vlakana uz dovoljno vitamina i minerala.
  2. Ponekad sama brojka na vagi nije dovoljan pokazatelj stanja u organizmu stoga je potrebno napraviti i analizu tijela odnosno izmjeriti udio masnog i mišićnog tkiva kako bismo sukladno tome mogli reći više o potrošnji metabolizma te dati individualne savjete za smanjenje masnog tkiva i mršavljenje.
  3. Zdravim načinom života te personaliziranom prehranom uz dodatak mikronutrijenata i fitoterapiju, moguće je spriječiti dobivanje kilograma te se vratiti željenoj kilaži i formi tijela uz minimiziranje nuspojava menopauze i hormonalnog disbalansa.